lördag 2 oktober 2010

Ny dag, alltid samma sak

Tjena, nu är det jag som skriver igen, Jimmie då. 

Det jag syftar på med "Ny dag, alltid samma sak" är en sak som man gör varje dag. Oavsett om man är ledig, har mycket tid över eller är stressad. Det är något man måste göra för att överleva. Något man måste göra för att just överleva är ju andas, men det är inte det jag tänker på. Det är att laga/äta mat. Personligen tycker jag det är jättekul att laga mat. Det är så mycket mer än att bara ta fram ett köttbit, slänga på stekjärnet, salta och peppra. Matlagning är en värld  med ständig variation som beror på kockens förmåga att använda sin fantasi och mod. Modet är till för att våga prova saker man inte prova innan. Viktigt är också att ständigt utvecklas, dessutom att våga (mod igen) utvecklas och inte enbart vara fast i samma mönster. 

Allans japanska kotletter
Idag är inget undantag, då jag och Frida satt och spånade på idéer till middag. Fridas förslag var:
"Kolla vad vi har i frysen, så får vi göra något med det. Kotlett kanske?"
Jag föreslog att vi skulle kolla i "Rutiga kokboken" på A i registret längst bak i boken och ta första bästa som lät intressant. Resultatet blev Allans japanska kotletter.  
Till höger kan ni se hur Allans kotletter ser ut. Jag vet inte om mina kotletter kommer se likadana ut. Troligtvis kommer de inte göra det, eftersom vi ska ha ris och en grönsallad till. Allan har enbart morötter och lite andra rotfrukter till sina kotletter. Vi ska dessutom ha en jättegod sås till. Erik Lallerstedts Chili Bearnaisesås. Den är helt underbart god och rekommenderas verkligen.

Nedanför till vänster kan ni se hur Jimmies japanska kotletter ser ut just nu. Jag hoppas de se godare ut när det är dags att äta dem. Bild på det kommer senare ikväll.

             Före tillagning                
Jimmies japanska kotletter
 I gårdagens inlägg berättade vi om en liten uppfinning som jag kommit på just inom matlagning. Den har inget direkt namn, så ni får gärna komma med förslag. Min favorit del inom matlagningen är kött. det finns så mycket man kan göra med kött. Köttfärs blir köttbullar, biffar, hamburgare eller en soppa. Helt kött kan skäras i mindre bitar och användas i en gryta eller bara stekas helt. 
Om man ska steka köttet helt, som jag föredrar, kan det varieras mycket genom att det läggs i en god marinad. Och det är just vad min uppfinning handlar om!

Gårdagens marinad till köttet
Jag vet inte hur många gånger jag har gjort en marinad i en plast påse och det har blivit kladdigt på både utsidan och långt upp på insidan som sedan rinner ut när man slår en knut. Detta löser man enkelt med att man gör sin marinad i en burk, i ett glas eller liknande. Men om man inte har någon som kan assistera och hålla upp påsen när man häller i marinaden, händer det att man missar påsen, allt rinner ut och det blir bara katastrof av allt. Men min lösning på dessa problemen blev en kombination! 
Man trycker helt enkelt ner påsen i ett glas och häller sedan ner olja, kryddor och allt annat gott som ska i. Sedan drar man bara upp påsen och det har varken kladdats ner eller missats någon påse! Vilken briljant idé  va?

2 kommentarer:

  1. Mycket bra uppfinning! Dags att ta patent, kanske?

    SvaraRadera
  2. När Jimmie får en idè stannar världen ;) ( gammalt vårvindsgateordspråk) haha

    SvaraRadera