lördag 2 oktober 2010

Maat

Sådär ja. 
Nu har det gått ca 2½ timmar sedan Allans japanska kotletter var klara och blev uppätna. Man kan minst sagt säga att det var helt fantastiskt gott, både jag och Frida kan rekommendera det. Jag kommer verkligen att prova det på något annat kött också. Men jag tror att man ska lägga köttet i den goda marinaden dagen innan för att få ett ännu bättre resultat. För er som inte har den rutiga kokboken hemma så tänkte jag lägga upp detta fantastiskt goda recept + en liten bild på hur just vår måltid såg ut med köttet, såsen, riset och vitlöksbröd. Jag vet förresten inte vem denna Allan är eller om man äter mycket av detta kött i Japan. Men jag tackar dig, "Mystiske Allan" och Japan för denna rätt.

Allans japanska kotletter:
För 4 portioner
Ingredienser:

4 st fläskkotletter
1 dl olja
2 msk soja
1 gul lök
1 krm svartpeppar
2 vitlöksklyftor
1 msk vinäger
1 tsk mald koriander

Lägg kotletterna i en ugnssäker form. Finhacka löken och pressa vitlöken i en skål. Blanda i övriga ingredienser till marinaden. Häll sedan marinaden över kotletterna och låt dem stå ett par timmar. Vänd dem ett par gånger under tiden. Sätt in formen i 225 grader i 30 minuter. Servera med kokt ris eller potatis. 

Vi hade även som jag ska i tidigare inlägg Erik Lallerstedts Chili Bearnaisesås och en grönsallad. I salladen hade vi morötter, rocculasallad, tomat och fetaost. Vi hade även ett vitlöksbröd som vi delade på.

2 kommentarer:

  1. Mmmmm mumsigt, Du är både duktig och modig i köket

    SvaraRadera
  2. Ser verkligen gott ut, ska testa med kycklinfilé någon dag när jag har tid :)

    SvaraRadera