söndag 28 november 2010

Julstämning på menyn

Ja, idag är det den 1:a advent, vilket innebär julbak och julpynt på Amiralitetsgatan. Med julmusik på högsta volym började vi med att ta fram våra nyköpta adventsljusstakar. Två röda till vardagsrummet och en vit till köket. Jimmie har även fått med sig sitt julpynt, vilket är väldigt bra, för annars hade vi inte haft något julpynt här! Alla tomtarna har fått sin plats och julstjärnan hänger fint i köksfönstret. 

Vardagsrummet
Köket











Hemmagjord adventsljusstake
Förra veckan var vi och köpte en adventsljusstake som man pyntar själv med mossa och små prydnadsbär. Den stod som nummer två på våran "att göra lista" för dagen. För mig är det första gången som jag pyntar en egen adventsljusstake, men Jimmie brukar göra det, så det var inget nytt för honom :) Den blev jättefin och första ljuset ska tändas ikväll. 

Julbak!
Vad är julen utan julgodis? Säg de!. Givetvis har vi även julbakat lite idag. Bollar gjorda av mandelmassa som vi har doppat i choklad, och cornflakes med choklad. Mums! Det ska blir gott att få smaka dem sen när de har stelnat. Vi kom även fram till att vi inte kommer kunna göra några lussekatter :( Vi har ingen matberedare som kan hantera degen. Vi som hade sett fram emot det, men vi hoppas att de där hemma har gjort goda lussekatter som vi får smaka på när vi kommer hem till jul :D
Cornflakes med choklad

 Lagom tills vi blev klara med allt så började det att snöa jättemycket! Det har bara regnat idag. Förhoppningsvis så lägger snön sig lite mer :) Det är så fint med snö och det blir lite ljusare i vintermörkret. 
Bollar av mandelmassa doppade i choklad

5 kommentarer:

  1. Hahahaha vad ni e söta !!!
    Klart ni kan göra lussebullar, använd händerna !!! Jag har ingen maskin när jag gör degar !!!! Rör och knåda ;))))
    Kramar till er !!!

    SvaraRadera
  2. Sara: Dagens ungdomar vet inte vad handarbete är. Det är bara teknik som gäller för dem!

    SvaraRadera
  3. Vi måste ändå skaffa en vaxduk att baka på, så vi får väl se hur det går :P och om vi hinner och orkar, vi har en sittning att ha hand om också!

    SvaraRadera
  4. Det står inte vaxduk i mitt recept. Vill ni ha mitt recept så ni slipper köpa en vaxduk? ;)

    SvaraRadera
  5. Vax duk har jag inte provat låter klibbigt men kanske funkar... det går med en liten mat beredare har ni inte det. jag kör pizzadeg där, det tar 20-30 sec. Ni kan få recept det blir 24 bullar mmm ha det gott o krama varandra från mig

    SvaraRadera