måndag 31 oktober 2011

Ansvar

Ansvaret har nu lagts över till mig tycker Frida. Hon tycker jag skriver för lite och säger att hon inte ska skriva här mer. Vi får väl se hur det går. Aningen kommer bloggen gå i graven efter en tid eller så kommer hon skiva i alla fall.

Som Frida skrev i sitt senaste inlägg börjar även nytt ansvar idag. Vi ska börja med kursen kryptering 1 (kryptering 2 ska läsas senare) och kursen Realtids- och Operativssystem. Vi ska bl.a. lära oss saker som att göra spel som kan spelas på server med separata datorer och använda oss av MIBS (jag rekommenderar att googla detta om intresse finns). Detta är i Real & OS kursen. I krypteringen ska vi lära oss att skriva saker som ni inte kan läsa och även lära oss att läsa det ni vill att vi inte ska kunna läsa. 


Lärarna i dessa ämnen har både sina ljusa och mörka sidor. Personligen tycker jag att krypteringsläraren kan kännas väldigt matematisk av sig. Visst är ämnet baserat på matematik och vi ska lära oss massa grejer om hur man kan använda matematiken, men matematiker kan lätt gå in i sin bubbla och tro att alla är minst lika intresserade och kan minst lika mycket som de själva.

Real & OS läraren är en gammal man som inte rakat sig efter Jesu födelse. Han verkar kunna väldigt mycket i ämnet då han varit med från början och har gjort många imponerande saker, som jag inte berättar om då jag inte tror många förstår ändå (knappt jag själv :P). Men han verkar lite förvirrad och vägrar t.ex. att följa någon speciell bok eller så. Så kursen lär bli förvirrande. 

2 kommentarer:

  1. Bra att hon delegerar ansvaret till dig! Du behöver skrivträna... Vad ska hon skiva? Gurka??? ;)

    SvaraRadera
  2. hahaha, "inte rakat sig sen jesu födelse" honom skulle jag vilja se! ;D
    för övrigt saknar jag en gilla-knapp, hade velat gilla din mammas kommentar ;) hehe :P men fortsätt skriv, inte kul om de blir helt tyst från er ju! ;)

    SvaraRadera