onsdag 5 oktober 2011

Lärare är ett konstigt folkslag

Det var ett tag sedan jag skrev här. Frida är på mig lite då och då och tycker att jag kan skriva något. Problemet ligger i att jag inte vet vad jag ska skriva om. Ibland har jag tänkt att jag ska skriva något, men så glömmer jag bort det.


Det jag hade tänkt skriva lite om är detta konstiga folkslaget lärare. Efter lite mer än ett år på Blekinges Tekniska Högskola har vi hunnit träffa på ett tiotal olika typer av lärare. Det jobbiga med många av dessa lärarna är att deras sätt att aldrig säga vad de egentligen menar. Exempel på detta är:
"Skriv inte allt för mycket på tentan" vilket egentligen betyder "Skriv så mycket så möjligt så ni inte missar något", eller "Inlämningen ska vara inne senast på söndag!" vilket egentligen betyder "Om ni inte lämnat in den till på söndag får ni lämna in den på tisdag istället. Men det som lärare använder mest är "Det inte inte alls svårt! Det är bara att göra såhär! Vilket egentligen betyder "Om ni pluggar ordentligt och gör en massa förvirrade saker kommer ni tillslut få samma resultat som mig. Med andra ord, lärare är ett konstigt folkslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar