lördag 29 september 2012

Man lär sig något nytt varje dag

Precis som rubriken säger, varje dag lär man sig något nytt. Idag hade vi bjudit hem en gammal klasskompis till mig, Filip. Vi hade bestämt oss för att vi skulle göra egen pizza och så skulle det bli. När Filip hade kommit hit satte sig Frida och han vid köksbordet medan jag började på maten. Under tiden som degen till pizzan skulle jäsa tänkte jag göra bearnaise-sås som vi skulle ha till pizzan. För att degen skulle jäsa bättre och snabbare (vi var hungriga!) ställde jag degskålen på en platta för att det skulle bli varmare från ugnen.

Jag börjar laga såsen och efter ett tag ville jag ha mer värme på plattan till såsen så jag vred upp värmen, trodde jag. Men det jag inte visste var att plattan jag satte på högsta värme var den med plastskålen med pizzadegen i... Detta upptäckte jag när det började lukta skumt i köket,jag trodde det var ugnen som var på 250 grader som luktade, och jag skulle flytta på duken som låg lite nära min såskastrull tyckte jag. Som tur var handlade jag och Filip snabbt och innan botten gav vika hann jag till vasken och degen landa där i och inte på en varm platta. Jag hällde även kallt vatten på plattan för att kyla den lite i alla fall.

Annars har det inte hänt så jättemycket, just nu ligger vi smådöda efter skolveckan och kollar på filmen Eagle Eye. Men en sak har vi lärt oss idag i alla fall, att kolla en extra gång vilken platta som är vilken.

2 kommentarer:

  1. Blev det någon mat i magarna??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, det blev det. Efter att ha fått vänta en extra timme, men gott blev det!

      Radera