onsdag 21 december 2011

Sockerskatt!!??

Nä nu är jag upprörd. Sitter och kollar på kvällsöppet på fyran där dom diskuterar om de ska införa en sockerskatt i Sverige för att fetma och sockerberoende ska minska. Så var det någon i studion som sa att man i Finland hade börjat med att höja priset på godis, läsk och glass, bara för att börja någonstans med denna så kallade "sockerskatt". Det hade då gett ett resultat med en minskning mellan 5-10%, vilket jag antar är ganska mycket för ett land. Så säger någon minister då "bara för att våra grannländer minskar försäljningen av dessa varor så ser man ingen skillnad på fetman och sockerberoendet. Det har ju med deras livstil att göra". Ja där har du ditt svar. Det är din livstil som har gjort dig fet eller gjort dig sockerberoender. Ändra din livstil då, så du blir av med både fetman och ditt sockerberoende! Lättare sagt än gjort antar jag, men samtidigt, det är ju ingen annan än du själv som har satt dig i denna situation. Börja ta ansvar för ditt liv för fan!

Ska vi ta högre skatt på potatis bara för att folk har svårt för att sluta äta kolhydrater? Eller höja priset på kaffe. Det är ju faktiskt också beroenderframkallande! Jisses. Tänk på oss andra som faktiskt klarar av detta socker. Ska vi inte få kunna köpa oss en godispåse eller en läskflaska någon gång då och då, utan att bli ruinerade!? Vart fan är Sverige påväg?? Jag blir så jävla trött!!


Ni får ursäkta mitt psykbryt, men alltså jag tycker det är så konstiga saker att behöva ta upp i vårt land. Lägg tid och pengar på skola och sjukvård eller något annat vettigt! Människorna får börja ta ansvar för sina liv tycker jag. Hur svårt kan det egentligen vara!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar