lördag 8 december 2012

Myslördag

Gran på fisktorget
Nu börjar hjärnan sakta lägga av. Man känner att mindre tid går till skolan. Varjefall jag. Jimmie är ganska flitig fortfarande. Tänkte att jag skulle försökta plugga lite idag, men pepparkaksbakandet drog ut lite på tiden.

Is på havet!
Vid tolv började vi med att baka våra pepparkakor med vår egengjorda deg :) Lite efter fyra var vi klara! Tog lite tid med andra ord. Visserligen var vi bara två (egentligen en för vi har bara en kavel) annars brukar vi vara några fler. Det blev inte bara pepparkakor idag utan även ett egen designat pepparkakshus. Det är ihop klistrat men inte dekorerat. Blev ändå nöjd med det, med tanke på att jag inte har gjort något pepparkakshus tidigare. 

Snö!!!

Hela dagen som vi har spenderat i köket har vi sett hur det har snöat riktigt ordentligt hela dagen. Femkronor som föll från himlen. Hela tiden tänkte vi att vi skulle ta oss en promenad i snön, men när vi väl är färdiga med allt så slutar det snöa. Max otrur! 

Eftersom det är den 9:e imorn och det är vår sista "myshelg" här i Karlskrona gjorde vi special middag. Nästa helg ska vi på hjulsittning (yes, det stavas så ;)). I all fall, tanken var att jag skulle göra en överrasknings förrätt i form av en skagenbakelse till Jimmie. Men jag kunde inte hålla mig så jag berättade ändå. Plus att han antagligen hade kunna listat ut vad jag skulle göra när vi var och handlade. Blev faktiskt ganska nöjd även om den inte såg ut som en färdigköpt. Jimmie tyckte jag skulle göra det fler gånger så då blir det till att öva och öva :) Gott blev det varjefall.

Middagen blev en ny sak som vi inte gjort tidigare. Vi provade att göra högrev. Mycket gott. Dock var jag så mätt från förrätten att jag inte orkade äta upp allt gott på talriken. Till denna goda köttbit hade vi rödvinssås och potatisgratäng. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar