tisdag 29 januari 2013

Frånvarande

Har känt oss lite frånvarande den senaste tiden. Har försökt spendera mycket tid nu i början av de två nya kurserna vi läser. Den ena kursen är kompilatorteknik, en kurs som kommer ta mycket tid av oss, så därför gäller det att vara med ifrån början. Den andra kursen vi läser är nätverkssäkerhet 2, vilket är en kurs som verkar ganska rolig, men eftersom det är samma flummiga lärare som vi hade i förra kursen (nätsäk 1), så får man vara med från början eftersom han har en förmåga att ändra sig minst 70 gånger under kursens gång. 

I fredags var vi i skolan för att försöka jobba lite med vårat nätverk som vi ska "hacka" oss in på och ta lösenord ifrån osv. Satt där en ganska bra stund och vi kom ingenstans :( Ganska trist. När vi sitter där inne så ringer mina favoriter. Elbolaget. Denna gången ringde dom från ett mobilnummer. Men det komiska är att han som ringde började med att säga, "du betalar för mycket för din el, stämmer det?" Hur fan ska jag veta det, du har ju inte ens sagt ditt erbjudande, tänkte jag. Många säger att det är ett bluff-företag. Det känns ganska oseriöst när dom presenterar sig och säger vart dom ringer ifrån och det bara brusar, så man knappt hör vad dom säger. Sen vet dom inte heller vilken el-leverantör man redan har. Jag blev varjefall jävligt arg att dom ringde mig igen, så jag sa till dom att sluta lura folk, så säger han, "nä med det gör vi inte. Detta är ett riktigt bra erbjudande". Så sa jag, "hur kommer det då sig att ni kan ringa min sambo och erbjuda honom billigare el när han inte ens har ett elabonnemang?" Minns inte vad han svarade, men tror han sa att det lät konstigt. Sa även till honom att dom skulle sluta ringa mig och gör dom det igen så ska jag dra på den breaste skånskan som jag knappt själv skulle förstå!

Helgen var varjefall lugn. Slappade mest. Firade Jimmie i efterhand, med andra ord, det blev god middag :) Jag klagade inte en enda sekund, dock blev jag väldigt mätt och fick spara lite tills dagen efter. På lördagskvällen drog vi bort till kåren en runda. Det var sista dagen för mininollningen, så där var lite nya människor. Vi gick sedan hem i den kallaste kyla. 

Både igår och idag har vi spenderat ännu mer tid i vårt lilla nätverkslabb, utan någon speciell framgång. Suttit med samma problem sedan i fredags. Frustrerande! Får hoppas att det går bättre nästa gång vi sätter oss där, vi måste ju komma framåt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar