måndag 13 augusti 2012

Frida är arg!

Det hela började förra onsdagen när min externa hårddisk på 2 TB tyckte det var trevligt att spontandö. Inte så kul tyckte jag. Har läst runt lite här och var och inte kommit fram till något vettigt tyvärr :( Var uppe på Elgiganten (där jag har köpt den) i torsdags, då de sa att det inte fanns så mycket att göra, men eftersom jag hade ett år kvar på garantin kunde jag få en ny. Dom litade blint på att den var i sönder dessutom, de frågade inte ens vad som var fel på den... Men det är inte en ny jag vill ha, jag vill åt datan som ligger på hårddisken! Vad är det med detta konsumeringssamhälle!? Visst, det är säkert lättare för företag/försäljare att bara ge ut en ny hårddisk till mig, men det är mina saker som ligger på hårddisken som jag vill ha tillbaka!

Efter att ha varit på Elgiganten i torsdags gick jag hem och sökte på nätet om det fanns någon datarecovery i närheten som kunde hjälpa mig. Då hittar jag en tjänst som fixar förlorad data, Ibas, där de har valt att stationera ut sin tjänst nära kunderna, alltså på Elgiganten! Jag gick då dit på fredagen och fråga, och visst stämde det. Det skulle kosta 500 kr och de skulle fixas under dagen, om det nu gick att rädda. Jag skulle komma tillbaka som idag (måndag) eftersom det inte fanns någon tekniker där i fredags. Idag gick jag tillbaka till Elgiganten, fylld med förhoppning med att mina 1,2 TB som jag har lagrat på mina 2 TB hårddisk, skulle kunna räddats. Helt plötsligt gick inte mitt problem att åtgärda, för det var tydligen ett mekaniskt fel och på Elgiganten kunde man bara fixa mjukvaroproblem. Kunde dom inte sagt det till mig i fredags då när jag var där, eller uppdatera hemsidan? Jag vet att det kan finnas ganska bra chans att kunna fixa den, om man är beredd på att betala 8000 kr. Fattar inte att t.ex. polisen kan hämta data från en hårddisk där man upprepade gånger har slagit en hammare igenom. Då undrar man hur jävla svårt det kan vara fixa min hårddisk, men visst, det är väl tydligen så jävla mycket lättare att bara ge mig en ny. Skit DÅLIGT! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar