söndag 16 februari 2014

Alla hjärtans dag!

Så var helgen nästan slut. Otroligt snabbt tiden går. I fredags var det ju alla hjärtans dag som bjöd på fin middag med prinsen min. Till förrätt körde vi en favorit i repris från Jimmies födelsedag, rödbetscarpatio :) Mums mums. Vi var båda väldigt hungriga och eftersom middagen skulle ta ganska lång tid i ugnen så var det tur att den var så lättgjord :)

Till middag blev det lammstek med potatisgratäng. Har ätit lamm en gång tidigare och det var ingen höjdare, plus att jag var ganska liten så mina smaklökar var nog inte så pålitliga. Alltså jisses så gott det var. Jag och Jimmie var sugna på att dela ett kilo kött, men då skulle det ju inte finnas någon plats kvar till efterrätten. Vår potatisgratäng har jag aldrig någonsin sett så vattnig. Jimmie öste på rejält med grädde för att den brukar suga åt sig, men det gjorde det inte denna gången. Halva formen hade grädde kvar, så den fick köras in en stund till efter att vi hade tagit varsin bit. 

Efterrätten blev en egenkomponerad idé. Blev inte lika fint som jag tänkte mig eftersom det var 2000 grader i vårt kök, så chokladdekorationen smälte :( Det blev varjefall mjökchokladmousse med sockerflarn, chokladdekoration och passionsfrukt och mangosås. Gott var det förutom att sockerflarnen var stenhårda, vilket inte var tanken. Jimmie tyckte det var gott och det var väl huvudsaken :)

Igår var vi uppe tidigt. Eller ja vid nio för att gå och träna. På vägen till träningen stannade vi inom en smyckesbutik för att fixa Jimmies ring som är för liten. Typ ett halvår senare känns det som. Den har väl aldrig passat egentligen, så nu får vi hoppas att den passa bättre. Tar två veckor innan han kan hämta den igen. 

Panncoatta i olika smaker
Även denna vecka stannade vi kvar efter träningen och tränade lite tekniker och jag gjorde lite fysträning. Tre timmar senare provade vi det nya sushistället som hade helt okej sushi. Bilden jag fått från andra var inte densamma. Vi tyckte den var bättre än vad folk har berättat för oss. Däremot var det lite tråkig inredning. Vi gick sedan hem och duschade och vilade en stund, innan John kom med ingredienser till en annan efterrättsidé som jag hade. Pannacotta i olika smaker och former :) Jag stod för "chef"-rollen. Tar ju ingen tid alls att göra pannacotta. Det som tar tid är att den ska stelna. Gjorde pannacotta med smakerna vanilj, hallon och lakrits. Hällde sedan upp smeten i små pralinformer för att stela. Till servering rev vi mörk choklad och tog det sista av passionsfrukt och mangosåsen. Så gott! Tyvärr hade nog inte pannacottan stelnat helt så själva mönstret syntes inte så bra. Vi hämtade sedan kebab och kollade på melodifestivalen och film halva natten, så idag är man ganska trött. Man vaknade dock av Sveriges OS-guld!!! Nu ska jag ta det chill i soffan resten av dagen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar