torsdag 2 januari 2014

Allt på en gång

Julafton
Vi är typ sämst på att uppdatera bloggen när vi är hemhemma. Vi hade ett stressigt schema när vi kom hem fram till någon dag efter jul. Samma dag som vi åkte hem hade vi typ ett prov som vi dagen efter fick veta att vi klarade. Skönt! Vi var på massage som vi hade fått i julklapp förra året. På fredagen var vi hos Louise och fixade våra frillor. Lördagen spenderades först hos mormor med att julbaka och kvällen hos Fia som fyllde år. På söndagen träffade vi ungdomsgruppen eller ja 20+ eller något sånt kallas den för nu. Kul att träffa alla med tanke på att vi inte träffas så ofta då de flesta har flyttat från Helsingborg. Dagen innan julafton var det att laga all julmat. Sen var det dags för själva julafton.

Shakern vi fick i julklapp
På julafton var det den årliga "skattjakten". Vi fick små ledtrådar som så småningom ledde till en julklapp. Efter det var det brödbak. Det var först jag som brukade baka det men efter att Jimmie har kommit in i bilden har det blivit att han gör det och det blir godast så :) Sen var det julbrunch hos mormor, julklappsspel och Kalle Anka. Jag tog sedan min syster och sprang bort en snabb runda hemma hos Jimmie, där far min var tomte till Jimmies kusiner. Vi stannade där en stund öppnade massa fina paket och käkade lite julgröt. 

Väl hemma igen blev det julmat. Blev helt i fel ordning detta året, men ingen i min familj skulle äta gröt, så då såg jag till att få i mig en skål hos Jimmie. Sen var det dags för julklappsutdelning. Massa fina julklappar här också :) Detta året kan ha varit det år då jag har fått mest julklappar. Känner mig hemskt bortskämd på något vis, men samtidigt tacksam då det var många saker som vi önskat oss för att vi har behövt det. 

Juldagen bjöd på kalkon hemma hos oss, det vill säga stress hela dagen. Kalkonen var god och hela släkten var samlad för en gångs skull. Finns inte så mycket mer att säga om denna dag. 

Mellandagarna har gått till tentaplugg och dötid. Gick igenom lite porslin som har varit min farmor och farfars ifall det var något som jag vill ha. Hittade några fina koppar i olika färger och även vita koppar med blommor och gulddekor.  
Nyårsmiddag

Nyår hade jag och Jimmie tänkt fira med en mysig middag bara för oss, men så blev det inte. Pappsen var hemskt förkyld och mina föräldrar skulle egentligen till Tegel med några bekanta. De fick tyvärr avboka, däremot så kunde de hämta maten från Tegel och värma den här hemma. Vi hjälpte dom med detta samtidigt som vi gjorde vår egen mat. Lugnast så. Jag och Jimmie gjorde avokadokräm med vitlöks- och chillimarinerade räkor till förrätt. Klyftpotatis, entrecote, sparris och hemmaslagen bea till middag och till efterrätt blev det mjölkchokladspannacotta med hallonkaramell. Perfekta menyn om jag själv får säga det :)

Tacopaj
Igår bjöd jag, Jimmie och Hanna på middag. En supergod tacopaj, sallad, tacochips och gräddfil. Kunde inte blivit bättre start på det nya året ;)

God jul och gott nytt år lite såhär i efterskott :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar