måndag 31 januari 2011

Long time, no seen

Som rubriken lyder, long time, no seen. Det var ganska längesedan jag skrev något här. Det är Frida som har stått för den biten. Det är nog därför jag inte är någon rikskänd bloggare. Anledningen till att jag kom in för att skriva idag är lite varierade. Jag skulle ha skrivit igår, eftersom Frida nästan tvingade mig. Hon tycker att det varit allt för längesedan jag skrev något, och hon tyckte att jag kunde skriva om en god maträtt vi åt igår, men ack så stark den var.

En annan anledning till varför jag gav mig in och skulle skriva är ett recept jag ramlade över när jag letade recept till dagens middag. Det var så himla kul att läsa, vilket leder till att man nästan vill prova det bara för det. Receptet kallades för "Hemliga grytan" och var till och med så hemlig att det inte fanns någon bild på den! Personen som hade skrivit receptet lider nog (tråkigt nog) av dyslexi. Intressant ord det där, dyslexi, varför ett så svårstavat ord när de som lider av det inte kan stava? Lite som med läspa, vilket pucko la in ett s i ordet när de som lider av läspning inte kan säga s? Samma sak med stamma, m är den lättaste bokstaven att stamma på.

I vilket fall som helst, jag var bara tvungen att dela med mig av detta recept. Anledningen till att det är så roligt i mina ögon är nog att min mamma är svensklärare, och har stoppat mig full med diverse svensklärar fasoner. T.ex. särskrivningen fryst kycklinglever.  Klicka på bilden, och försök läsa receptet. Dock ska författaren ha cred för att våga dela med sig av receptet trots sina svårigheter med stavningen!

Igår åt vi något som var fruktansvärt starkt men väldigt gott! En thaigryta med fisk i. Det gick väldigt snabbt att tillaga och var inte avancerat alls. Man bara steker lök, fisk kryddor och häller ner det i kokosmjölk, som serveras med nudlar Det starka kommer från den röda currypastan. På receptet stod det två MSK! vilket jag tvivlade starkt på, och nöjde mig med en tsk. Vilket ledde till att vi fick nästan sitta under kranen hela kvällen som Fridas mormor brukar säga. Men med en struken tsk (min var ganska rågad) blir det säkert underbart gott! Kolla bara på bilden här under!
                         
Jag tror jag ska gå och laga mat nu, eller om Frida gör det, vi får se vem det blir. Vet inte riktigt vad det blir. Det kanske blir en mangogryta? Det återstår och se vad det blir. Men något med grytbitar lär det bli i alla fall. Eftersom det är det som står på dagens meny.

Ciao!

1 kommentar:

  1. Kan man annat än att hålla med? Vilket mod att publicera receptet!
    Och det är bra att du har tagit till dig av vad jag har sagt:)

    SvaraRadera