onsdag 29 september 2010

Ubuntu!

Idag skulle vi ha labb i säkerhetstekniken. Första uppgiften var att installera operativsystemet Ubuntu. Vårt labbtillfälle var i två timmar, och det var väl ungefär vad det tog att installera Ubuntu! Anledningen till att det tog så lång tid var att det var riktigt, riktigt gamla datorer! Hårddiskens totala utrymme var på 15 GB. Dagens datorer är i snitt på 250 GB. Lite skillnad! Samma sak med RAM-minnet (det som bestämmer hastigheten på hur snabbt datorn gör uppgifter) var på 75 MB, medan dagens datorer ligger runt 4 GB! Inte så konstigt att det tog lång tid. Vi hann knappt göra något mer än att installera Ubuntu, så resten kvarstår till nästa vecka.

Under tiden när vi höll på att installera Ubuntu så kommer denna rutan upp: "Installationen är snart färdig. Vi hoppas att du blir nöjd med Ubuntu." Vi hade då installerat 79%, när denna underbara knappen kommer upp "hoppa över". Kändes lagom dumt. "Nu har vi suttit här i en och en halv timma och installationen är snart klar, vi ska kanske ta och hoppa över den, eller?". Vi satt och garvade åt det ett tag.

Slutade sent idag, klockan sju för att vara exakt. Som vi gör varje tisdag, bara att idag var det riktigt mörkt, kallt och blåsigt när vi skulle cykla hem. Visserligen cyklar man sig varm, men ändå. Sen är det den sjuka vinden som finns i Karlskrona! Har aldrig varit med om något sjukare. När vi skulle cykla till skolan, så blåste det så otroligt mycket att jag stod helt stilla med cykeln fast att jag trampade!!! Jag var nära på att ge upp ett antal gånger, men då hade vi kommit försent till skolan. Som tur var peppade Jimmie mig till att fortsätta cykla.

Ännu inget sms från cdon, så jag får väl fortsätta att hoppa ivrigt i soffan tills imorgon, då det antagligen kommer!! :D Jag vet någon som längtar!

1 kommentar: