fredag 7 november 2014

Glögg!

Nu är det dags för glögg, eller ja nästan. Måste bara vänta sådär tre veckor först. Har ingen aning om varför vi fick för oss att vi skulle göra glögg för det första, utan det bara blev så. Pappa har ett recept på glögg som han skickade och som vi nu har gjort lite ändringar i eller kanske snarare tillägg. I det receptet är den inte smaksatt mer än med nejlikor, ingefära och russin. Tyckte glöggen behövde lite mer smak så vi delade den på hälften (nästan, 2/5 och 3/5) så vi fick två olika glöggsmaker. Den ena är med apelsin och den andra är med hallon, ingefära och stjärnanis. Är galet nyfiken på hur slutresultatet kommer att bli! Kommer bild på glöggen så håll utkik! 

Helgen i Helsingborg var väldigt trevlig. Alla dagar blev vi av en slump utbjudna på mat :) När vi anlände till den stora staden blev det fika med pappsen på Fahlmans. Typ ett av Sveriges äldsta cafeér :) Jag käkade en räkmacka och en citronmarängpaj. Jimmie käkade köttbullemacka och en chokladsnurra av något slag och pappsen käkade mackor och en annanskula. Så gott! 

På fredagskvällen var vi ute och käkade middag med Jimmies föräldrar på Le Cardinal. Där blev det kryssmeny, alltså man kryssar i vad man vill äta för kött och tillbehör om man ska dra det kortfattat. Supergott det med. Det var ett tag sedan man åt kryssmeny. Kan nog ha ätit den godaste carpaccion i mitt liv. Finns inte ord. 

På lördagen var det dags att göra typ ett utav det roligaste sakerna jag vet, nämligen spela tennis. Alltså denna sport! Man känner hur mycket man uppskattar sporten efter så långt uppehåll. Vet inte om jag tog i alldeles för hårt eller att jag helt enkelt inte är van vid att spela, så jag fick blåsor i händerna. Sved lite kan jag säga. 


På söndagen bar det av mot kyrkogården. Trots allt alla helgons helg. Har inte riktigt haft någon att gå och sätta blommor hos tidigare så det kändes konstigt men samtidigt bra att gå dit. Min underbara, fina morfar gick bort i somras så ingen tvekan att man inte skulle gå dit och tända ljus och sätta blommor. Tänker på honom varje dag <3

Min far känner mig bra alltså. Han hade varit ute på stan förra veckan och gått förbi en butik som sålde kalendrar och inte vilka kalendrar som helst utan te-kalendrar. Han tänkte givetvis på mig direkt och var tvungen att köpa en till mig. Så gulligt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar