torsdag 15 maj 2014

Det växer så det knakar!

Paprikor och en chili
Här om dagen när Frida skrev om vårt kanelbullebak var det inte bara det som stod på den dagens agenda, nämligen omplantering! Jag minns inte om det har skrivits om det tidigare, men jag har planerat lite växter här hemma som kan bidra till vår matlagning. När jag plantera allt blev det chili, paprika och sen tre olika örter (citronmeliss, oregano och persilja) från IKEA. Dessvärre har inte citronmelissen tagit sig. Nu när jag skriver detta tycker jag att det känns bekant så jag har nog skrivit om det tidigare. Nu har allt växt till sig ganska ordentligt och de flesta av chilin och paprikan var tvungna att planteras om. Även de som var lite för små fick planteras om, Det blev dock dagen efter för paprikorna, då jorden tog slut.


IKEA örterna
Problemet var bara att vi inte har hittat några plastkrukor till dem. Så vi fick ta oss ut till Lyckeby och leta i någon blomsteraffär som finns där ute. Blomsterlandet tror jag den heter. Det var knappt att vi hitta några där heller. Jag var på jakt efter svarta/bruna ganska mjuka plastkrukor. I stället hitta vi några lite mer rejäla (svarta) plastkrukor. De var dock duktigt dyra. Så det får bli lite ECO-tänk och använda dem flera gånger ;)

Just nu sitter det två halta människor i vår soffa. Fridas fot fastna i en på träningen som hade lite för lång tånagel så hon fick ett ganska stort sår på ovansidan av foten. Det har inte slutat blöda än... Jag däremot får skylla mig själv (nästan Fridas ord). Jag har nya löparskor som jag tycker är helt fantastiska i förhållande till hur de förra är. Problemet är bara att jag min ena fot inte har vant sig vid de nya skorna, utan jag får en blåsa strax under stortån. Under träningen när jag förflytta mig i sidled gick den sönder och skinnet "slets" av. Jag blöder inte, utan det är endast väldigt känslig hud som är exponerat. Det gör med andra ord ont att gå. Men vi lär väl överleva! 
Omplanterad chili

Odlingen i sin helhet
Det har hänt en spännande sak till idag! Frida var på arbetsintervju hos Ericsson! De ringde henne i morse då vår klasskompis Martin hade rekommenderat henne när han tackat nej till en tjänst då han har jobb på annat håll under sommaren! Nu får vi bara hoppas att det går bra! :) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar